...med glimtar från den gråskimrande vardagen, kantad av guldkorn och andra små smulor.









söndag 20 februari 2011

Män och kvinnor i reklamen.

Genusperspektiv och könsdiskriminerande reklamannonser var temat för kursföreläsningen i fredags. Efter att ha googlat i ungefär fem minuter har jag hittat så många upprörande  könsdiskriminerande och stereotypa reklamannonser så jag vill kräkas. 
Det är helt vanliga reklambilder som vi, våra barn och unga möts av varje dag (kanske med undantag för Dolce & Gabanas bild).  Bilderna talar för sig själv, men mild uttryckt kan man väl säga att det skiljer en del mellan hur man framställer flickor och pojkar i reklamen, för att inte tala om hur olika män och kvinnor framställs. Åtminstone jag associerar till ord som; beskydd, status, makt, sex och utnyttjande.

- Vad är det för syn på män och kvinnor som vi förmedlar till våra barn?
   
I morgon ska jag testa några av reklambilderna i skolan och höra vad eleverna har att säga.















2 kommentarer:

  1. Men jisses! Den ena värre än den andra. Dolce&Gabbanas...
    Hur reagerade eleverna? Är de mer avtrubbade än vår generation?

    SvaraRadera
  2. Jag gör mitt bästa för att göra de yngre generationerna medvetna om hur verkligheten ser ut!

    SvaraRadera