...med glimtar från den gråskimrande vardagen, kantad av guldkorn och andra små smulor.









söndag 6 februari 2011

Lantisar i storstan...

Igår lördag tog jag och småtjejerna en spontan tur in till Stockholm C. Vi tog pendeltåget in och gjorde Åhléns, Drottninggatan, PUB, Hötorget, Gallerian och till och med NK.

Minns när jag och mamma åkte till stan och shoppade, förr i världen förr, då fikade vi alltid på H&M vid Sergelstorg (det var länge sen det fiket fanns...) Då kostade två bullar, två såna där sockerkaksrutor med mintchoklad, ett glas saft och en kaffe 64:- . Igår kostade en fralla, två kladdkakor med grädde, en brownie, två glas läsk och en kaffe 244:-. Var inte det lite dyrt? Eller är det jag som börjar bli gammal bara? Visserligen var det väldigt tilltagna bitar och vi orkade bara hälften, så vi slog in alltihop i servetter och tog med oss resterna hem- det räckte till hela familjen.

Hursomhelst hade vi en mycket trevlig dag tillsammans, för ovanlighetens skull inget gnäll eller tjafs. Det var ju dock mycket att titta på för lantisar som oss, tillexempel en staty, som inte var en staty, utan en man med guldfärgat ansikte, röda kläder röd mantel och hanskar och allt. Han stod blick stillla när vi gick in affären (och vi trodde att det var en staty), men när vi gick ut vinkade han diskret till Agnes.
Sen var det demonstration på Sergels torg för Egyptens frihet och vi hade ett långt prat om varför det finns presidenter som inte är snälla och varför vissa länder har kung och andra president. Jag drog hela successionsordningen på en gång. Är man so-lärare så ska väl barnen ha lite fördelar ändå? Sen åkte vi tunnelbana och buss hemåt och då funderade vi om huruvida det var pendeltåget eller tunnelbanan som gick snabbast. Pojken mittemot sa att det absolut var pendeltåget!

Jag köpte vita ranunkler på Hötorget, och jag vet, det är mest blombilder här- men jag kunde bara inte låta bli att fota dem, de är ju så fantastiskt fina!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar